kategorier
Treathleter | Tips i pryl skogen?
17499
single,single-post,postid-17499,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-6.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.1.3,vc_non_responsive,x-shortcodes-v2_4_0

Tips i pryl skogen?

12 Oct Tips i pryl skogen?

Ja det här med prylar är ju något de flesta triathleter gillar! Jag är verkligen inget undantag, jag läser mycket på nätet och mycket litteratur. Man blir bombarderad av ny teknologi som har lovord om att höja din klass, oavsett om det är prestationen under just träning eller återhämtning efter! Ofta kan man läsa förskönade reviews om en produkt, oftast som någon ifrån företaget som skrivit men kanske ändå vanligare är ju att en sponsrad athlet skriver något bra.

Hur bör man tänka då när man ser en reklam och tänker vilken wow-produkt det där är? Jag tror många har tänkt att den där grejen måste jag VERKLIGEN ha och sen tänkt igenom beslutet, då kommer man ibland fram till att det är waste of money! Första gången jag gick på en reklam (dock köpte jag aldrig något) var en produkt som såldes på TV-shop, Saunabelt eller något i den stilen. Jag såg reklamen och tänkte shit vilken kropp man får efter den, jag var 15…  Nu när man vet lite mer inser man ju att en bastu gör samma sak, man svettas. Man kan tappa en hel del vikt då kroppen består av 60% (+-15%) vatten. Fighters använder sig ju utav den här metoden, men enbart för att invägning då dom behöver va under en viss vikt är någon dag innan. Man svettas ju nästan enbart vatten vilket måste fyllas på för att kroppen ska fungera. Nu svävade jag iväg kände jag men min poäng är att man bör va kritisk vid köp av produkter!

Jag tänkte ge lite konkreta exempel på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dock kan jag ju inte säga att det inte fungerar såklart, det som ofta bekräftar att en produkt funkar är i stort sett.

1: Forskning, så som studier och oberoende reviews.

2: En produkt som majoriteten av proffsen använder.

Nr 1:
Det första som en triathlet bör skaffa sig är en pulsmätare och GPS klocka! Det här är ju ett verktyg som alla proffs har, dock kan man se att en del tävlar utan det men jag skulle vilja påstå att alla tränar med detta. Inte för att det här var någon nyhet för någon av er direkt… Mycket litteratur går ut på att man använder sig av puls vid just träning.

Nr 2:
Power meter är något som slagigt igenom, ett hjälpmedel som förut bara proffsen och de som ville lägga riktigt mkt pengar på sporten hade. Nu sjunker priserna allt mer och SRM är inte längre de enda företaget som gör en power meter med 1-2% felmarginal! De flesta proffs har en effektmätare triathleter samt cyklister. Finns ju några som tex Sebastian Kienle som tävlar utan också, men det börjar bli ovanligt. Det går bra att träna på puls men att träna på watt är en helt annan grej, revolutionerande kan man säga. Att lägga ihop watt och puls ger en ännu bättre bild! Jag rekommenderar för er som har en power meter, men bara har den på cykeln och kollar medel-watten efter passen att läsa Hunter Allen och Andrew Coggans bok “Training and Racing with a power meter”. Att ha en power meter och kolla medel-watten efter ett pass är helt värdelöst nästan. Jag föreslår att man läser den här boken eller finkammar internet för att veta vad man ska kolla efter, det är en hel vetenskap vill jag lova!

Nr 3:
Coach… Många av världseliten har detta, många av dom som coachar idag är gamla proffs och har en enorm erfarenhet av träning samt tävling. Dom kommer dock ofta från en själv coachad bakgrund. Att ha en coach kan ta bort mycket stress och mental kraft som går åt att tänka ut pass osv. Man får ett schema, man vet vad man ska göra, man vet vad målet med passet är. Någon som kan övervaka dig utifrån är något som kan optimera din träning. Att se när man går över gränsen innan det är försent att bara “vila” för att återhämta sig kan vara guld värt för dom som inte har kapacitet att känna detta på egen hand.

Nu tänkte jag att jag skulle ta ett exempel som jag har tänkt på länge och även vart nära på att köpa, innan jag tänkte igenom beslutet och sen egentligen använde mina 2 punkter.

Nr 4:
Trainingmask är en produkt som jag såg när jag var i USA och blev lite intresserad av. Sett att det finns masker för att skydda mot kyla men i Texas 40 gradiga värme antog jag att detta var något annat. Vad den ska göra är att simulera höghöjdsträning vart som helst i världen. Grejen med höghöjdsträning är att träna på syrefattigare luft och på så sätt tvinga kroppen att bli bättre på att transportera syre i blodet. Höghöjdsträning håller ju många proffs på med! Det verkar ju som en skit bra sak, men att resa till hög höjd kostar ju pengar. Så trainingmask är ju hur bra som helst, eller? Ser ni något triathlonproffs med den? Ja det gör vi faktiskt, Leanda Cave kör med den faktiskt. Gör hon bättre resultat än innan, nej. Att en person kör med produkten kanske inte gör den till  fungerande. Många crossfitare kör ju med den men dom kan vi inte lita på såklart. Jag kan heller inte hitta något som skulle bekräfta att denna typ av mask fungerar. Så efter lite tankar så insåg jag att den här produkten troligtvis är skit.

Så nu vet ni hur jag tänker när det gäller prylar, jag studerar så att lägga pengar på saker som inte fungerar är något man vill undvika. Klart har ni 40 000kr ut i månaden så kan man ju köpa å sen tänka… Inget jag tänker börja med, jag fortsätter vara extrem kritisk!

No Comments

Post A Comment